Roerbak met komkommer,cherrytomaten, ui en ananas

Voor dit recept komt de inspiratie uit het blad Allerhande. Dat kun je elke maand halen bij Albert Heijn maar ze hebben ook een website waar allerlei recepten op staan.
 
Een recept pas ik vaak aan.
Waarom? 
Omdat ik nog restjes in de vriezer of koelkast heb liggen die ik wil gebruiken.
Omdat ik dingen vaak te omslachtig vind.
Omdat ik het aanpas aan onze smaak. 
Omdat ik van lekker eten én van lekker koken houd maar het graag een beetje effectief doe.
 
Dit is overigens een gemakkelijk en snel recept.
 
 
 
Ingrediënten voor 2 personen:
120 gram witte rijst
250 gram cherrytomaten
1 bosje lente ui
1 komkommer
1 klein blikje ananas
chilisaus naar smaak
1 groenten bouillonblokje
beetje olijfolie
2 karbonades
sesamzaad naar smaak.
 
De karbonades heb ik van tevoren gemarineerd met chilisaus en een beetje van het ananassap uit het blikje. Ik doe dat meestal 's morgens en zet het dan in de koelkast. Een half uurtje voordat ik het eten ga klaarmaken haal ik het uit de koelkast en laat het op kamertemperatuur komen.
 
Neem een koekenpan en bak de karbonade even aan beide zijden aan. Ik doe nooit olie in de pan bij gemarineerd vlees omdat je het gewoon niet nodig hebt.
 Laat de karbonades 10 minuten op laag vuur staan. Na 10 minuten keer je het vlees om en schenk je het restant van de marinade erbij. Laat het dan nog 10 minuten op laag vuur staan, eventueel zonder deksel om de marinade een beetje te laten indikken.
 
 
De rijst kook je gewoon volgens de aanwijzingen op de verpakking.
 
De sesamzaadje rooster je in een droge koekenpan en zet je tot gebruik apart.
 
De cherry tomaten gaan in kwarten.
De lente ui snijd je in ringetjes.
De ananasringen laat je uitlekken maar vang het sap op om later nog te gebruiken.(wel even proeven of het sap lekker is!). Snijd de ringen in kleine partjes.
Snijd de ongeschilde komkommer Julienne maar wel grof.
Verhit de olie in een hapjespan met het groente bouillonblokje en bak de komkommer en lente ui 5 minuten. Doe na die 5 minuten de tomaatjes en de ananas erbij en laat nog 5 minuten staan op een laag vuur. Doe er als laatste de rijst bij en breng op smaak met de chilisaus en ananassap.
Bestrooi het geheel met de sesamzaadjes.
 
Zoals je op de foto's kunt zien gebruik ik veel groente en niet zo veel rijst. Als je geen echte groente liefhebber bent dan is de hoeveelheid groente ook genoeg voor 4 personen. Je hebt dan alleen meer rijst en meer vlees nodig.
 
   
 
Eet smakelijk! 


 

 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Glas uit het Beierse Woud

Schloss Tarasp in Zwitserland

Kerstshow bij Tuincentrum de Driesprong in Zoetermeer