Creatief met kerstballen



Vorige zomer was ik mijn knutselspulletjes en andere rommel weer eens aan het ordenen en opruimen en toen vond ik deze twee rode balletjes.
Dat bracht mij direct teug naar véél jaren geleden. Destijds had ik deze balletjes gekocht in een glaswinkel in het Beierse Woud. Mondgeblazen en écht rood glas, niet geverfd dus. Dat is de reden dat ze nu na ongeveer 20 jaar nog steeds mooi zijn.
Vroeger kocht ik wel vaker kleine dingetjes in paren want ik maakte er oorbellen van. Ik heb ze ook best vaak gedragen en niet alleen met kerst. Het waren immers gewone balletjes.
Nu draag ik al jaren geen zelfgemaakte oorbellen meer omdat mijn huid niet zo goed reageert op zilver en voor de oorbellen gebruikte ik altijd zilveren oorhaakjes.
Blijkbaar heb ik ze bewaard met het idee om er ooit nog eens iets mee te gaan doen en daarna vergeten, tot ik ze dus een poosje terug weer tegen kwam.
Direct had ik het idee om ze nu toch maar in de kerstboom te hangen maar niet zonder ze eerst een beetje te pimpen.


Dit zijn dus de inmiddels vintage balletjes maar zoals je ziet zien ze er nog prima uit!

Dit zijn de materialen die ik gebruikt heb om de balletjes te pimpen.
ouderwets ijzergaren....ja, het bestaat nog! 
gouden glitterverf,
kleine rocaille kraaltjes multicolor.
splitpennen met een rood glittervlindertje
een lijmpistool.
En uiteraard nog een penseeltje om te verven.
Eerst heb ik de balletjes geverfd met de gouden glitterverf en dat moest ergens te drogen hangen.....

.......dat werd in de keuken aan een rekje met koperen maatbekers. Toen mijn man thuis kwam en dat zó zag hangen in de keuken, vroeg hij of ik nu al de kerstversiering aan het ophangen was.
De glitterverf droogt overigens doorzichtig op zodat je na het drogen alleen nog de glitters ziet.

De rocailles heb ik aan het ijzergaren geregen. Ik heb bewust voor ijzergaren gekozen omdat dat steviger is dan gewoon garen. Daarna heb ik ze in een strikvorm op de balletjes gelijmd en afgewerkt met het vlindersplitpennetje. Ik heb die splitjes(heet dat zo?) eraf geknipt met een kniptangetje en het vlindertje op het strikje gelijmd.

Hieronder het resultaat.....
Ze zijn allebei mooi maar ik ga er toch eentje aan mijn moeder geven.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Glas uit het Beierse Woud

Schloss Tarasp in Zwitserland

Kerstshow bij Tuincentrum de Driesprong in Zoetermeer