Kersttafereel klein





Elk jaar eind oktober/begin november begin ik met het maken van mijn kersttaferelen. Ik maak altijd een kleintje en een grotere.
Al jaren is dit een hobby van me. Eerst had ik één tafereel met weinig spullen en langzamerhand is het uitgegroeid tot hoe ze nu zijn. Elk jaar hoop ik dat er weer wat bij komt en soms lukt dat en soms ook niet. Tegenwoordig heb ik de meeste spullen van het merk Lemax. Sommige spulletjes heb ik in Oostenrijk en Duitsland gekocht en zijn in principe bedoeld voor de kerststallen die ze daar heel uitgebreid maken. Tja .... er zijn ook nog seeds enkele dingen die aan vervanging toe zijn ..... maar dan moet je wel kunnen vinden wat je zoekt.



Hier zie je de antieke serveertafel zoals die er normaal bij staat. En ja .... daar staat ook een mooie Lemax Wijnboerderij op. Deze is van de herfstcollectie en dient het hele jaar door als sfeerverlichtig.
 
Laten we maar gaan beginnen. Kleedje eraf, prulletjes eraf en alles even schoonmaken.
 
Ander kleedje erop.
 
Aluminiumfolie met de glimmende kant naar boven erop. Waarom? .....
 
Nou, hierom. Ik leg altijd een snoer met 10 lampjes neer om het geheel nog wat sfeervoller te maken. De lampjes worden heet en daarom dus aluminiumfolie. De glimmende kant boven zorgt voor extra reflectie van het licht. 
 
Dan gaat er wit crepe papier overheen. Dat kan ook tegen de hitte van de lampjes en blijft mooi wit.

Wat een bende electra heb je nodig om je spullen aan te sluiten.
 
Twee Lemax huisjes. Een bakkerij en een huis met een kerstboom achter het verlichte venster. Allebei zijn ze van de kerstcollectie.
 
Achter het verlichte venster zie je het gingerbread liggen.
  
Hier het kerstboompje achter het raam.
 
Verder komt er nog een verlichte grote kerstboom te staan. een kampvuur en een vuurkorf bij het kersthuis. Zes straatlantaarns, een hangende lantaarn en een lichtguirlande.
 
 
Dit zijn alle andere spulletjes die er nog bij komen. Bijna alles van Lemax.....
 
.....behalve deze. Dit zijn spullen van een Holzschnitzerei uit Oostenrijk die ook allerlei spulletjes verkoopt voor kerststallen.
 
Deze kestslinger komt om het tafereel heen als een soort heg.
 
Zo dus.
 
Nu staat alles op zijn plek.
 
De draden zijn strak getrokken en worden later nog verder weggewerkt.
 
 
 
Wat een rommeltje onder het kleed!
 
Dit zijn de spullen waarmee ik het tafereel verder ga afwerken. Fluffy snow is een soort sneeuwdeken maar je kunt het uit elkaar trekken en pluizen. Poedersneeuw en de iriserende snowflakes.( Is er iemand die weet waar je die snowflakes nog kan kopen? Ik kan het al jaren nergens meer vinden.)
 
De fluffy snow leg ik overal neer waar ik een extra dikke laag sneeuw wil hebben. Op de daken van de huisjes, op de lantaarnpalen over de electriciteitsdraden, etc.
 
 
 
 
Als ik het tafereel met de fluffy snow heb bewerkt, dan gaat de poedersneeuw er overheen. Je ziet dan ook dat de sneeuw mooi vast blijft plakken aan de fluffy. Ik gooi het overigens niet zomaar overal neer. Het gaat heel gericht, net zo lang en net zoveel tot ik tevreden ben.
 
 

Dan komt de finishing touch met de iriserende snowflakes om het geheel af te maken.
 
 

Nog servetjes aan de zijkanten zodat je de electra niet meer ziet liggen.
 
 
Klaar!

Leuk om door de glazen plaat te kijken.

 
 
 
 
Hieronder nog een close-up om de irisatie van de snowflakes te laten zien. In het zakje is het min of meer doorzichtig maar met licht erop krijgt het verschillende kleurtjes.


Het grote tafereel is inmiddels in de maak. Daar komt ook nog een verslag van met natuurlijk weer mooie foto's!









Reacties

Populaire posts van deze blog

Glas uit het Beierse Woud

Schloss Tarasp in Zwitserland

Kerstshow bij Tuincentrum de Driesprong in Zoetermeer