Kersttafereel groot


In het blog over het kleine kersttafereel vertelde ik al dat ik elk jaar eind oktober/begin november begin met het maken van mijn kersttaferelen....en dat ik dan altijd een kleintje en een grotere maak.
Al jaren is dit een hobby van me. Eerst had ik één tafereel met weinig spullen en langzamerhand is het uitgegroeid tot hoe ze nu zijn. Elk jaar hoop ik dat er weer wat bij komt en soms lukt dat en soms ook niet. Tegenwoordig heb ik de meeste spullen van het merk Lemax. Sommige spulletjes heb ik in Oostenrijk en Duitsland gekocht en zijn in principe bedoeld voor de kerststallen die ze daar heel uitgebreid maken. Tja .... er zijn ook nog steeds enkele dingen die aan vervanging toe zijn ..... maar dan moet je wel kunnen vinden wat je zoekt.

Dit jaar het nieuwe(2016) 'rustic birdhouse' gekocht.

Het grote tafereel staat sinds een aantal jaar op een soort tafel. Vroeger maakte ik altijd één tafereel op de grond. De bergen achterin maakte ik op een vintage naaidoos, die staat daar het hele jaar door en was prima geschikt als berg....en alle electra verstopte ik ook daar achter in die hoek. Je ziet dat er nog weinig Lemax spullen zijn. Wat boompjes, lantarenpalen en een aantal kleine objecten. Ik vond het een prettige plek maar een aantal jaren geleden was ik door lichamelijke klachten genoodzaakt om het anders aan te pakken en is dus de tafel gekomen, op een betere werkhoogte voor mij.

Zo zag het er in 2005 uit.
Terug naar nu.
Simpele plank op maat gemaakt tussen twee kasten in. De poten kunnen er onderuit gehaald worden om het gedurende de rest van het jaar wat gemakkelijker te kunnen opbergen.
Het ziet er niet uit máár dat is helemaal niet belangrijk want.....
.....er gaat een mooi kleed overheen en je ziet er niets meer van. Dit kleed matched mooi met het kleed van het kleine tafereel. Daar houd ik wel van.

Ook nu eerst het aluminiumfolie erop omdat.......


.....de lampjes erg heet kunnen worden. Je ziet ook een fitting met daarin een led lamp in de hoek, daar komt later een berg overheen te staan.
Tja....al die electriciteits rommel komt weer mooi onder het kleed te liggen.
Dit is een loodzakje. Vroeger gebruikte ik dat als ik ging duiken maar door omstandigheden duik ik niet meer. Dit loodzakje heb ik bewaard omdat ik het gebruik voor mijn tafereel.
Omdat het niet zo fraai is, wikkel ik het loodzakje in aluminiumfolie en later wordt het nog verder afgedekt met sneeuw.

Ik heb een lichtboog gemaakt van een soort kabelgoot. De draad van de verlichting loopt hier doorheen en ik heb er een slinger omheen gewikkeld om de kabelgoot en de draden te maskeren. Deze lichtboog heb ik gemaakt omdat ik de witte achtergrond een beetje saai vond maar om er nou een enorme poster met landschap achter te plaatsen, leek meer weer te druk worden in combinatie met mijn tafereel. Dat is druk genoeg van zichzelf.

Hier een close upje van de lichtboog. Als je goed kijkt, zie je de draad door de goot lopen. De witte bolletjes zijn de lampjes.

De bevestiging van de lichtboog op de tafel.
Het blijft uit zichzelf niet staan dus aan deze kant komt het loodzakje er tegenaan om te zorgen dat de boog rechtop blijft staan.
Tijdelijk heb ik aan de andere kant een pot met steentjes er tegenaan gezet om de boog rechtop te houden. Later komt hier de berg tegenaan.

De boog staat! Nu even op zoek naar mijn berg!


Daar is ie al! Dit is nog een heel oud exemplaar van My Village en ze verkochten er spuitbussen verf bij waarmee je ze kon decoreren. Tegenwoordig zijn die bergen min of meer kant en klaar donkergrijs met witte sneeuwtoppen. Ik heb de berg wit gelaten omdat ik graag een heel wit wonderland wil maken.

Aan de andere kant is ook een berg, Dat is een berg van Lemax, ook al een oudje. Ik heb geen idee of Lemax ze nog verkoopt maar ik zie ze nergens meer. Officieel hoort de berg rechtop te staan maar dat vond ik niet mooi en heb hem dus op zijn kant gelegd. Er zaten standaard drie kleine boompjes bij die je er in kon prikken want deze berg is van (een soort) purschuim. De witte berg heb ik bedekt met crepe papier de Lemax berg ligt er bovenop.
De basis is nu klaar.

De huisjes kunnen worden geplaatst. Twee van Lemax. Ik zoek nog steeds een mooi klein kerkje of kapelletje om dat witte kerkje te vervangen maar ze zijn altijd te groot helaas. Misschien gaat het ooit nog lukken.


Dit is mijn allereerste Lemax  huisje. Toen ik het kocht zat er nog geen ledverlichting in maar een soort kaarsachtig lampje met adapter eraan. Inmiddels heb ik dat wel vervangen door led verlichting.

Het Edelweiss huisje is het nieuwste huisje. Daar zat alleen licht binnenin maar de lichtketting buiten op de gevel waren gewoon plastic bolletjes zonder licht. Dat wilde ik anders dus heb ik het originele bolletjesding er af gehaald en een lichtketting van Lemax bevesitgd aan de gevel van het huis. Nu is er niet alleen licht ín huis maar ook een mooie rood met groene knipper verlichtig aan de buitenkant. in het Kerkje is ook een lichtje gemaakt en het andere huisje heeft nu ook led verlichting van Lemax. Voorheen was het gewoon 220 volt met een E12 fitting en dat was nu niet echt de meest gangbare maat.






Alles wat licht geeft, wordt nu geplaatst. Alles ligt er rommelig bij maar het komt goed
Hier zie je een kampvuurtje in de bergen dat hoort eigenlijk bij een kerststal. Deze had ik al heel lang voordat Lemax ook met vuurtjes kwam. Het fiberboompje helemaal rechts is ook al een heel oude maar wel van Lemax. Die verkopen ze nu niet meer.

Ook hier nog een lekker zooitje. Mijn man is helemaal gek van de "crossing railrood" seintjes! De trein en treinrails zijn niet van Lemax. Dat hebben ze wel maar dat zijn serieuze treinen. Wel heel mooi maar ik ga voor een beetje meer frivool. vroeger in het oude tafereel reed de trein ook nog echt zijn rondjes maar dat kan bij dit tafereel helaas niet. Doodlopend spoor!

Close-up van mijn favoriete vuurtje!
Alles wat net nog rommelig lag heeft nu zijn definitieve plek gekregen. Sommige dingen zoals de lantaarnpalen zet ik vast met een goedkope soort Pritt buddie en gooi ik weg als het tafereel weer wordt opgeruimd.

Nu is het tijd om alle andere spulletjes een plekje te geven. Bijna alles is van het merk Lemax.


Behalve deze" kerststal" spulletjes, die zijn weer bij de houtsnijder in Oostenrijk gekocht. Ook de twee  houten eendjes komen daar vandaan. Houtsnijwerk is duur maar ik vond ze zo schattig, dat ik ze niet in Oostenrijk kon achter laten.


Oeps...ik dacht dat ik alles al had maar vond in een vergeten doosje nog mijn kerstmannetjes en een karretje.


Alles heeft nu een plekje gekregen. Je ziet ook een slinger als afwerking om de tafel heen. Dat maakt het geheel net wat meer af.
De electriciteitsdeaadjes zijn allemaal zoveel mogelijk strak getrokken zodat ze straks goed weggewerkt kunnen worden onder de sneeuw die zoals altijd in mijn taferelen overvloedig valt. Ik hou er van!
Hier nog wat plaatjes van dichterbij.
Ook lopen er langs de zijkant en achterzijde twee slingers met een soort bolletjes, dat lijkt met een beetje fantasie op struiken of een heg.

De "fluffy snow" gaat er nu op. Dit leg ik vooral op plekken waar ik veel sneeuw wil en ook op plaatsen waar ik graag wil dat het goed blijft liggen. De losse sneeuw blijft namelijk goed hangen in de "fluffy snow". Handig voor op de bergen, daken en lantaarns.

Hieronder wat close ups waar je het wat beter op kan zien.




De sneeuw ligt er nu ook op.

Nu van wat dichterbij gezien.










Op het meertje met de eendjes komen nog wat blauwe steentjes in twee kleuren blauw. ook maak ik nog een waterval in de bergen.
De steentjesvan Luville lijken op split en zijn heel licht aqua blauw. De steentjes van My Village lijken wat meer op korreltjes en zijn iets donkerder van kleur.
Het meertje.


De waterval.


Als allerlaatst komen nog de iriserende vlokken.





Klaar!


In het donker.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Glas uit het Beierse Woud

Schloss Tarasp in Zwitserland

Kerstshow bij Tuincentrum de Driesprong in Zoetermeer